Kto to jest broker informacji i na czym zarabia?

Ostatnimi czasy pisze się o informacji – „złoto XXI wieku”. Nigdy, nikt wcześniej aż tak nie doceniał informacji, jak teraz, w dobie Internetu. Nazwy broker informacji albo researcher, częściej pojawiają się w zestawianiach przyszłościowych zawodów. Czym zajmują się osoby wykonujące te zawody? A może to ta sama profesja? Dlaczego researching jest potrzebny i jak wygląda praca w takim zawodzie? Przeczytaj o trzecim najstarszym zawodzie świata.

 

Obecnie różne branże produkują tak dużą ilość informacji, że przeciętny człowiek z trudem (albo wcale) je ogarnia. Z pomocą przychodzi, ktoś, kto pomaga odnaleźć się w tym chaosie, systematyzuje wiedzę i podaje ją profesjonalnie „opakowaną” zainteresowanemu.

Osoba, która zajmuje się odpłatnym pozyskiwaniem informacji na zlecenie to broker informacji  (oprócz tej nazwy stosuje się określenie „infobroker” i „researcher”). Do obowiązków brokera należy ocena tych informacji, opracowywanie, przetwarzanie, a potem ich udostępnianie. Inaczej mówiąc, infobroker jest pośrednikiem między informacją, a osobą która jej potrzebuje.

Skrótami które określają brokera informacji są: IIP (Independent Information Professional), IP (Information Professional) -najczęściej używany skrót anglojęzyczny i rzadziej IB (infobroker).

broker informacji
Infobrokerzy muszą być wyjątkowo bystrzy i spostrzegawczy. Samodzielnie rozwiązują wiele bieżących problemów.

 

Kto to jest broker informacji?

 

No tak – powiesz – przecież mamy Internet i każdy może szybko znaleźć to, czego potrzebuje. Nie do końca. Infobroker przychodzi z pomocą wszystkim tym, którzy nie dysponują  czasem na wyszukanie informacji, jej syntezę i analizę.

Poza tym, nie wszystko można znaleźć w Internecie samemu. Często korzysta się np. ze zbiorów bibliotecznych, baz danych (często płatnych), kontaktów z ekspertami różnych dziedzin lub archiwów. Przydatna jest także wiedza o odpowiednich frazach kluczowych.

Jeśli nie zna się odpowiednich narzędzi i technik researchu, może to nie być takie proste.  Profesjonalne wyszukiwanie informacji wychodzi daleko poza samą wyszukiwarkę Google.

Ważny element pracy infobrokera to etyka zawodowa, na którą składają się m.in. wzięcie odpowiedzialności za prawdziwość znalezionej informacji, sygnowanie jej swoim imieniem i nazwiskiem oraz pełna dyskrecja. Dostarczenie rzetelnych, prawdziwych i aktualnych informacji jest priorytetem w zawodzie infobrokera.

broker informacji
Researcherzy najczęściej pracują przy komputerze.

 

Gdzie pracuje broker informacji i ile zarabia?

 

Broker informacji to wolny zawód. Pracuje na zlecenie różnych firm, osób prywatnych, naukowców lub instytucji. Czasem zatrudniany jest w przedsiębiorstwach czy instytucjach na samodzielnym stanowisku – są to agencje reklamowe, agencje PR i firmy branżowe.

W USA, ojczyźnie infobrokeringu, stawki za pracę są różne – od 25$ do ponad 100$ za godzinę pracy. Na rok, profesjonalny łowca informacji może zarabiać tam ok 70.000 – 90.000$.

W Polsce, młodsi infobrokerzy zaczynają od  najniższej krajowej (jeśli pracują dla kogoś). Na etacie, średnio pensja kształtuje się na poziomie 3500 zł brutto. Wszystko zależy od kreatywności i pomysłu na pracę. Jest możliwe zarabiać więcej.

Znalezienie ogłoszenia z nazwą zawodu tytułowego bohatera tego artykułu, nie należy do łatwych zadań. Firmy nie publikują ogłoszeń ze słowami „broker informacji” czy „infobroker”. Czasem zdarzają się ogłoszenia, które zawierają w tytule „researcher’ i najczęściej dotyczą researchu w branży HR.

Za to pojawiają się oferty pracy, gdzie wymagania odpowiadają umiejętnościom infobrokerskim. Pracodawcy raczej nie wiedzą kto to jest broker informacji, i oferty tytułują bardzo różnie – więc trzeba być czujnym i sprawdzać rozmaite opcje.

Chcąc wykonywać ten zawód trzeba mieć konkretny pomysł na siebie, a szczególnie na dziedzinę (lub dziedziny), którymi chce się parać. Wiadomo, że jak ktoś jest od wszystkiego, to jest do niczego, więc i IP specjalizują się w popularnych branżach, np.: medycznej, prawniczej, technologicznej, FMCG, farmaceutycznej czy po prostu w szeroko rozumianym biznesie.

Ryzykowne jest wybieranie tego zawodu tylko dlatego, że na stronach niektórych portali piszą, że jest to zawód przyszłości i można dużo zarobić. Można się srodze rozczarować, zakładając, że praca czeka na każdym rogu i właściciele firm witaja IP z otwartymi rękami.

 

Jakie cechy powinien mieć infobroker?

 

Poza wiedzą o wartościowych źródłach informacji, inforboker powinien charakteryzować się umiejętnością analizy, ciekawością świata, komunikatywnością, dociekliwością, logicznym myśleniem, wysoką kulturą osobistą oraz wysoką kulturą języka w mowie i piśmie.

Dodatkowo dobry infobroker cechuje się  bogatym warsztatem językowym i umiejętnością jasnego i zrozumiałego przekazywania myśli. Brokerami informacji najczęściej zostają bibliotekarze lub osoby z pokrewnym wykształceniem. Bardzo często infobrokerzy przeprowadzają szkolenia z zakresu gromadzenia i przetwarzania danych.

Warunek koniecznym do praktykowania tego zawodu to bardzo dobra znajomość co najmniej jednego języka obcego.

Zawód ten wymaga ogromnej samodzielności, ale jednocześnie umiejętności tworzenia sieci kontaktów, potrzebnych do pracy. Osoby, które preferują pracę odtwórczą, pod dyktando nie odnajdą się w tej profesji.

Poza tym wskazana jest duża przedsiębiorczość, w przypadku chęci założenia swojej działalności –   trzeba umieć liczyć bardzo dobrze – nie tylko pieniądze, ale też na siebie.

Brokering informacji jest najbardziej popularny w Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Wraz ze wzrostem liczby danych, dziedzina ta, staje się  coraz popularniejsza w Polsce.

broker informacji
Infobroker powinien być dyspozycyjny. Musi także radzić sobie z pracą pod presją czasu.

 

Gdzie jeszcze jest potrzebny researcher?

 

Researcher to  także zawód w branży HR. Często mylnie nazywany jest headhunterem – zawody te, choć pochodzące z jednej branży, różnią się nieco jeśli chodzi o zakres obowiązków.

Do obowiązków researchera w branży HR należy wyszukiwanie odpowiednich kandydatów na dane stanowisko, przygotowywanie profilu poszukiwanego pracownika, opracowywanie sposobów poszukiwania pracownika, określanie czasu i kosztu znalezienia kandydata oraz przeprowadzenie rozmowy kwalifikacyjnej.

Researcher zwany także menadżerem informacji, zajmuje się  zbieraniem danych do materiału reporterskiego. Researcherów przydziela się często do konkretnego reportera (lub dziennikarza). Wtedy mają za zadanie pozyskać informacje na zadany temat.

Researchu dokonują również naukowcy, oraz piszący swoje prace np.licencjackie czy magisterskie. A także wszyscy ci, którzy mają za zadanie wyszukać, porównać i przeanalizować materiały.

To profesja ciągle mało znana wśród społeczeństwa – ale rokowania są  dobre, i wraz ze wzrostem ilości informacji, IP będą się stawać coraz popularniejsi.

Sprawdź sketchnotkę Praca brokera informacji – tajemnica zawodu. SN#1. Odpowiada wizualnie na pytanie: „Kto to jest broker informacji ?”.

Dla czujących niedosyt, polecam stronę amerykańskiego stowarzyszenia brokerów informacji – AIIP, na której znajdziecie jeszcze więcej wiadomości, w tym kodeks etyczny.

W następnym wpisie przyjrzę się, które uczelnie w Polsce oferują naukę w zakresie infobrokeringu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *